Каталог статей

Головна » Статті » Мої уроки

Розділ 2. Фізична складова здоров’я. (уроки з основ здоров я)

Тема: Поняття про оздоровчі системи. Складові оздоровчих систем.

Мета- навчальна: ознайомити учнів з поняттями «оздоровчі системи», «оздоровче харчування»; навчити порівнювати сучасні та традиційні системи харчування.

- розвивальна: формувати в учнів здоров’ язбережувальні компетентності .

- виховна: виховувати повагу до національної культури та толерантне ставлення до інших народів; свідому потребу в дотримання принципів здорового способу життя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання та матеріали:

- презентація з теми «Оздоровчі системи. Оздоровче харчування. Системи харчування».

Хід уроку:

1.Організаційний етап. Створення позитивного настрою. Прослухати пісню медуниці про здоров є  та медицину.

2. Актуалізація опорних знань.

- Перед тим, як я оголошу тему нового уроку ми повинні згадати деякий матеріал за попередні роки:

  • Назвіть основні складові здоров’ я.
  • Від чого залежить фізичний розвиток людини?
  • Що ми розуміємо під поняттям «здоровий спосіб життя»?

3. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку.

Спроектуйте «модель людини», яка не здійснює згубного впливу на своє здоров є. Проте нічого не робить для свого оздоровлення. Людина в пошуках нових методик оздоровлення часто звертаються до оздоровчих систем. Ви зрозуміли,що ми сьогодні будимо знайомитися з оздоровчими системами.

4.Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Що таке оздоровчі системи? Чи знайомі вам якісь оздоровчі системи?

- Оздоровчі системи (ОС) – це комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя- 2-й слайд

3-й слайд.

Вчитель, повідомлення учнів.

Оздоровчі системи формувались з моменту зародження людських цивілізацій. Відомі оздоровчі системи прийшли до нас з країн спадкоємного розвитку культури – Індії та Китаю (наприклад, йога). Всі оздоровчі системи використовують для поліпшення фізичних  (1 група) і психологічних показників (2 група). Так, для зміцнення фізичного здоров’ я використовуються: фізичні вправи, дихальна гімнастика, оздоровче харчування та загартовування. У другу групу входять релаксація, аутотренінг, арт-терапія, іпотерапія, дельфінотерапія тощо. (Робота зі словником у кінці підручника, гіперпосилання). Роздивимось, коли використовуються і як впливають на здоров’ я деякі з них (арттерапія, іпотерапія та дельфінотерапія).

А зараз ми можемо використати невеличку гімнастику для очей, які втомились під час перегляду презентації: заплющуємо очі якщо я називаю корисні для здоров’ я дії та широко відкриваємо, якщо ці дії шкідливі для здоров’ я. (Учням пропонуються наступні поняття, наприклад: плавання, паління, туристичні походи…)-4-7 слайди .

Вчитель. Сьогодні я пропоную детальніше зупинитись на оздоровчому харчуванні, важливому чиннику збереження і зміцнення здоров’я. У літературі виділяють сучасні і традиційні системи харчування. Почнемо з розгляду традиційного харчування.  У кожного народу світу існує своя неповторна національна кухня. Так наші предки щодня варили кашу, борщ, робили вареники тощо. Каші змащували салом, лляною олією, молоком, медом. Популярною їжею була квасоля. Пізніше, завдяки старанням Петра Першого в нашім раціоні з’ явилися картопля, кукурудза та інші цінні харчові продукти. Деякі дослідники вважають, що прадавні українці були вегетаріанцями, але більшість схиляється до того, що і м’ ясні страви теж були розповсюджені. Широко використовувались різноманітні рослини у вигляді приправ, що надавало стравам неповторного смаку. Але, мабуть, чільне місце на столі посідав хліб. «Хліб – всьому голова», - так с повагою говорять в народі.

    Цікаві і інші національні кухні. Так, в узбецькій кухні, як і в багатьох східних (японській, китайській тощо), перевага надається стравам із рису. Дуже незвичною для нас є національні кухні інших народів, наприклад, естонців та іспанців. Хоча слід зауважити, що деякі страви стали інтернаціональними - наприклад піца італійців-8-11 слайди:

    Але треба пам’ ятати, що не всі харчові продукти однаково корисні. Найбільш корисними є продукти, які вважаються натуральними – овочі, фрукти, м’ ясо тощо. Чим більше при приготуванні страви використано консервантів, барвників, стабілізаторів та інших речовин, тим шкідливіша для нас страва-12-й слайд:

   Які з продуктів повинні бути на нашому столі, щоб забезпечити наш організм всім необхідним? Яке співвідношення м’ яса, молочних продуктів, овочів, фруктів, круп’ яних виробів буде доречним? Відповісти на це запитання нам допоможе ця піраміда. Легко побачити, що найбільшу частину раціону повинні складати круп’ яні , макаронні вироби та хліб – 6-8 порцій на добу, овочі – 3-5 порцій, фрукти – 3-4 порції, риба, м’ ясо та птиця - 2-4 порції, молочні продукти – 2-3 порції, жир та олії – 2-3 ст.л., солодощі -- 20-30 г-13-14 слайди:

    Як же правильно розподілити ці продукти на протязі доби? Скільки разів приймати їжу і коли яку? На слайдах можна побачити, що спеціалісти-дієтологи пропонують вживати їжу 5-7 разів, серед них  основними повинні бути сніданок, обід та вечеря, а між ними повинні бути перекуси. Розглянемо уважно зразки меню для учнів вашого віку. (запишіть один приклад у зошит).

15-й слайд:

   Зрозуміло, що навички раціонального харчування повинні закладатися з раннього дитинства.

16-18 слайди:

    Але що робити, якщо захворювання вже виникли? Як повернути собі здоров’ я? Звичайно, дуже цікавими є сучасні системи оздоровчого харчування, наприклад, роздільне харчування за Г.Шелтоном, голодування за Полем Брегом та спеціальні білкові дієти для спортсменів. Кожна з цих оздоровчих систем заслуговує на детальний розгляд, але зараз ми розглянемо тільки їх основні положення, а їх докладне вивчення пропоную у вигляді творчого завдання додому. А зараз  заповнимо таблицю:

Характеристика системи

Роздільне

харчування

Голодування

Білкова дієта

 

 

 

 

   Наприклад, розроблений Г.Шелтоном (1991) принцип роздільного харчування полягає в сумісності деяких харчових продуктів. Наприклад, диню треба їсти окремо від усіх продуктів, а м’ ясо не сумісне з хлібом. Перевагами цієї оздоровчої системи є покращання роботи органів травного тракту, поліпшення зовнішнього вигляду, позбавлення зайвої ваги. Недоліками є незвичність та незручність такого способу харчування, використання його потребує від людини значних зусиль.

    Голодування за П.Брегом пропонує періодичну відмову від їжі за певним графіком. Існують певні докази зцілення людей від важких хвороб після лікування за цією системою. Але на жаль як і попередній спосіб вона дуже складна для повсякденного життя і потребує постійного нагляду лікаря.

    Всілякі дієти, наприклад білкова для спортсменів (збільшення кількості білків в їжі за рахунок інших речовин), теж мають свої переваги та недоліки і тому перед використанням якої завгодно з них треба обов’ язково проконсультуватись з лікарем та пройти ретельне медичне обстеження-19-й слайд.

Таким чином, для кожної людини існує оптимальний набір продуктів , обумовлений генетичними і фізіологічними особливостями.

Основні принципи дієтотерапії:

1. Забезпечення потреб хворого в харчових речовинах і енергії.

2. Забезпечення відповідності їжі можливостям хворого організму її засвоювати на всіх етапах асиміляції.

3.Урахування місцевого і загального впливу їжі на організм.

4. Використання в харчуванні методів щадіння , тренування і розвантаження.

5. Індивідуалізація харчування.

Складові оздоровчих систем. Робота з таблицею – схемою.

    Взагалі, здоров я людини залежить від того способу життя, який вона собі обрала. Так що давайте правильно харчуватись, бо: «Ми є те, що ми їмо». 

5. Закріплення набутих знань.

Робота в групах:

1. Скласти повідомлення про вплив різних кольорів на здоров є людини.

2. Скласти рекомендації щодо вибору індивідуальних оздоровчих систем.

3. Скласти рецепти дієтичних страв із традиційних українських національних інгредієнтів.

4. Створити антирекламу будь-якої оздоровчої системи.

6. Підсумки уроку. Рефлексія. Прийом «Займи позицію». Оцінювання.

7. Домашнє завдання:

- вивчити відповідний параграф підручника. За бажанням підготувати  буклет «Якщо хочеш бути здоровим».


Тема. ФІЗИЧНІ ЯКОСТІ ЛЮДИНИ.  ВПЛИВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ НА ЗДОРОВ’Я
Мета: ознайомити учнів з поняттям «фізичні якості людини» та основними складовими фізичного розвитку , систематизувати знання про вплив фізичної активності на здоров’я; вчити здійснювати самооцінку здоров’я; розвивати здоров’я збережу вальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.
Обладнання: ілюстративний матеріал, ростомір, напільні ваги, таблиця «Вікові співвідношення маси й зросту тіла в підлітків», папір А2, клей, ножиці, кольорові ілюстровані журнали, маркери.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, встановлення позитивного настрою, ситуації успіху.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальне опитування
- Дайте визначення поняття «оздоровчі системи».
- Охарактеризуйте найпоширеніші сучасні оздоровчі системи.
- Що ви знаєте про народні оздоровчі системи, характерні для України? 
ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ
1. Тестування (див. Додатки)
2. Самооцінювання
Після оголошення правильних відповідей на запитання тесту учні оціню- ють свої роботи. «Ціна» однієї правильної відповіді — 2 бали.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Лабораторія здоров`я – людський організм:  

   Біологи вирахували, що людина, як біологічний об`єкт, може прожити 250 років. А що ж виходить насправді?

    Вчені встановили, що паління забирає у  людини 40 років життя, забруднене екологічне середовище – 20 років, 65 років – середня тривалість життя людини. Звідси,  250-40-20-65=125. 

 Це недожиті роки через нераціональне харчування, мало рухомий спосіб життя та стреси. Вчитель пропонує учням пройти тест.

Індивідуальний тест «Здоров`я».

1. Ранкова зарядка

   кожен день - 0;  2 рази в тиждень - 5;    не робите -  10.

2.Як ви добираєтесь до школи:

 громадським транспортом  - 5;  машиною- 10;  на велосипеді, пішки - 0.

3.Маса тіла:

 нормальна - 0; за кожних 5 кг більше норми - 5.

4. Паління:

  не палю-0;10 цигарок на добу - 5;  пачка на добу 10.

5. Харчування:

багато масла, яєць, сметани - 5; багато цукру, цукерок - 5;

ситна вечеря перед сном- 5.

6.Виробнича гімнастка:

 робиться  -  0; без неї - 5.

7.Фізичні вправи:

без них -10; 2-4 год. в тиждень-  5; 8 год. в тиждень - 0.

8.  Вживання алкогольних напоїв:

 без них - 0; на свята-  5; систематично- 10.
Обробка результатів.

Сума балів 25 і більше визначає здоровий спосіб життя.

Сума 26-50 спосіб життя досить здоровий, але якщо змінити шкідливі звички, його можна було б покращити.

Сума 51 і більше неправильний спосіб життя, якнайшвидше потребує зміни звичок.

     На основі проведеного тестування, як підсумок, складемо кодекс здоров`я:

* Дотримуйся правильного режиму дня.

* Запобігай хворобам.

* Займайся вправами і спортом.

* Не пали, не вживай наркотиків та  алкоголю.

* Правильно харчуйся.

* Дбай про моральну гігієну. Багато хвороб бере свій початок із душевного стану людини.

* Гумор - одна з важливих передумов доброго здоров'я.

* Не забувай, що треба вдосталь спати.

* Контролюй свою фізичну форму.

Як вигадаєте чи є причини недожитих років?

Слухання та обговорення притчі «Звідки з’являються шкідливі звички?»
У тваринному світі проводили опитування причин швидкого поширення паління, алкоголю.
— Дятле, чому ви палите?
— Палю сьогодні, тому що палив учора.
— Вівці, чому ви п’єте алкогольні напої?
— Щоб підтримати компанію.
— Мавпи, чому ви палите?
— Любимо наслідувати знаменитостей.
Головними причинами шкідливих звичок у тварин стали такі риси: легковажність, бажання бути «як усі», наслідування, наївність і сліпа впертість.
Запитання до класу
— Чи сприяють шкідливі звички дорослішанню, ефективному спілкуванню? Як взаємодіють шкідливі звички і фізичне благополуччя людини?
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ 
1. Епіграфи до уроку
«Якщо тіло людини неслухняне, якщо що-небудь пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби...» (Микола Амосов, вчений- медик, хірург-кардіолог)
«Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то це спричинено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимось» 
VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО
МАТЕРІАЛУ
1. Поняття «Фізичне благополуччя» як основа здорового способу життя
Фізичне благополуччя 
— добрий фізичний стан організму, у якому злгоджено функціонують усі органи. Він легко пристосовується до змін довкілля, активно опирається хворобам.
— Чому, на вашу думку, фізичне благополуччя є основою «піраміди здоров’я»?
2. Практична робота. Визначення індивідуальних фізичних показників
здоров’я
3. Поняття «фізичної форми» та її складових
Одним із найважливіших факторів, який допоможе вам бути сильною і красивою людиною, є хороша фізична форма.
Хороша фізична форма людини складається з декількох компонентів: за- гальна та м’язова витривалість, спритність, сила, гнучкість, склад тіла.
4. Вправа «Мозковий штурм». Поняття «фізична активність»
— Що таке фізична (рухова) активність людини?
Оптимальним уважають фізичне навантаження, що триває не до 1,5–3 годин на день, а мінімально допустиме — не менше 1 години. 
5. Оздоровча вправа. Гра – розминка « Звук групи »

Мета : сприяти відчуттю єдності групи, зняти напруженість і втому.

Учасники займають комфортне положення на своїх стільцях, заплющують очі і задумують який – не будь звук, який вони можуть відтворити, але кожен промовляє свій звук тільки тоді, коли відчує дотик учителя. Учитель тихенько проходячи поміж учасниками, торкається то одного то другого, не минувши нікого, а учасники відтворюють задумані ними звуки так, щоб їх могли почути всі в групі. Коли всі учасники відтворили свої звуки, учитель пропонує їм , не розплющуючи очей , повторити  свої звуки усі разом. Це і є  звук групи!

VIІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка
— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.
2. Робота у групах (3)
І група складає поради щодо поліпшення фізичної форми.
ІІ група складає колаж «Десять “не можна” для фізично активних людей».
ІІІ група складає перелік можливих форм лікувальної фізичної культури 
(ЛФК) для людей з особливими потребами, інвалідів.
VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Саморефлексія. Учні відповідають на питання:
— Чи справдились мої очікування? Про що мені хочеться поговорити в кінці уроку? Яку проблему хотілось би порушити?
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми, додаткові (на вибір, за бажанням): y скласти фантастичне оповідання «Зникнення фізичної активності на планеті».
 

Тема. Негативні наслідки незбалансованого харчування. Харчові добавки.

Мета: формувати уявлення про негативні наслідки незбалансованого харчування, харчові добавки та їхньою дією на організм людини, сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо збалансованого харчування як основної умови фізичного розвитку в підлітковому віці; розвивати аналітичне мислення, спостережливість,здоровязбережувальні харчові звички; виховувати потребу в оволодінні спеціальними ЗВН.

Обладнання: картки, ілюстрації,журнали.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

1. Організаційний момент. Створення позитивного настрою. З яким настроєм розпочали новий семестр? Ваш настрій на уроці основи здоров’я?

І. Перевірка, корекція раніше засвоєних знань.

Закінчить речення:

1. Системи харчування поділяються на…

2. Концепція роздільного харчування – це…

3. Не корисні продукти харчування…

4. Національна українська кухня характеризується…

5. Раціональне харчування ґрунтується на принципах…

Встановіть відповідність між національними кухнями та їхніми стравами.

II.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

1.Рішення головоломки «Вислів Гіпократа»

 

ЛЮ   Ю   НА   ЗІ   РОД   ХО   Є   БИ   ЗДО   ХВО   ВО

                                                                                                            Ю

 

 

 

   ДИ    ЖЕ    НА   ДЯТЬ  ЖУ   ПРИ    ТЬСЯ  РО   РО  ВСІ                        

Відповідь: «Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять з їжею».

Що таке раціональне харчування? Яке значення дієтичного харчування?

Сьогодні на уроці ми познайомимося з основами безпеки харчування, з хворобами, до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування, дізнаємося,що таке харчові добавки.

Слухання та обговорення притчі «Про мага азина та появу магазинів».  Перекажіть зміст притчі у науковому стилі.

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1. Збалансоване, незбалансоване харчування. Прийом «Асоціативний кущ», бесіда, визначення основних принципів збалансованого харчування.

Основні  принципи збалансованого харчування:

- енергетична відповідність;

- певне співвідношення білків, жирів, вуглеводів;

- оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів;

- правильний розподіл калорійності раціону протягом дня.

Щоб дотримуватися цих принципів, треба знати:….(учні вказують: калорійність їжі, масу продуктів, кількісний вміст мікроелементів і вітамінів у продуктах, які використовують для приготування страв).

Під час складання раціону збалансованого раціонального харчування треба враховувати: ( вік людини, її стать, спосіб життя і загальний фізичний стан).

Прийом «Висловлюємо свою думку»

Як ви розумієте вислів: «їсти й пити потрібно стільки, щоб наші сили завдяки цьому відновлювалися, а не пригнічувалися» (Цицерон)?

Як ви розумієте народну мудрість: «Яка їжа — таке й здоров’я»?

Перегляд презентації «Небезпеки неякісного харчування». «Негативні наслідки незбалансованого харчування». 

 Робота в групі. Працюємо разом.

Об'єднайтеся в групи та дослідіть ситуації. Проаналізуйте, чи дотримуються правил раціонального харчування ваші однолітки та чи може це призвести до виникнення хвороб.

Ситуація 1. Володимир завжди відмовляється від сніданку, проте дужо полюбляє їсти ввечері перед сном.

Ситуація 2. Оленка потай від батьків ігнорує домашні страви, замінюючи їх цукерками, тістечками, бутербродами й хотдогами тощо.

Ситуація 3. Павло надає перевагу вживанню значної кількості газованих напоїв, які містять суміш води, цукру або замінника цукру, ароматизатора, харчового барвника.

Ситуація 4. Даринка готувалася до шкільної олімпіади й уживала тонізуючі напої в значній кількості протягом дня (кава, міцний чай, напої з горіха, кола тощо).

Фізхвилинка «Офтальмотренажер»

2. Харчові добавки.

Вчитель. Харчування для людського організму має бути джерелом життєвої енергії,здоров’я, радості. Ми часто купуємо продукти, до складу яких входять різні харчові добавки: барвники, антиоксиданти, емульгатори, консерванти. На етикетці з консервами, печивом значиться буква «Е» з номером. Що це означає?

https://www.youtube.com/watch?v=-_JzjUrPDjk

Шкідливість харчових добавок 1 серія.wmv

Робота з таблицями «Харчові добавки», етикетками, обговорення відео.

ІVРефлексія

Учні по колу висловлюються одним реченням:

- Сьогодні я дізнався…                - Було цікаво…

- Я виконував завдання…            - Було складно…

- Тепер я зможу…                         - Я зрозумів…

VДомашнє завдання 1. Опрацювати параграф.

2. Прочитайте надписи на упаковках харчових продуктів. Зверніть увагу на їх склад і харчову цінність. Принесіть упаковки з продуктів харчування, які містять інформацію про наявність у продуктах харчових добавок, барвників, наповнювачів. (Пригадайте вивчене на попередньому уроці).

3.Шукаємо інформацію до наступного уроку

Знайдіть інформацію про лікарські рослини, які людина використовує для поліпшення роботи шлунково-кишкового тракту, про отруйні й небезпечні рослини та гриби.

Тема. Харчові отруєння. Перша допомога при харчових отруєннях.

Мета. Пояснити  учням   необхідність вибору  корисних  для  здоров я  продуктів  харчування;   ознайомити  з  профілактикою  отруєнь  недоброякісною  їжею, рослинною  їжею;  виховувати  бережне  ставлення  до  свого  здоров’ я. Розвивати спостережливість, здоровязбережувальні життєві навички. Виховувати ціннісне ставлення до природи, власного здоров’я і життя.

Хід  уроку

І. Організаційний  момент. Налаштування учнів на успіх.

ІІ. Повторення і  вивчення  нового   матеріалу

1. Які  основні  правила  харчування  ви запам‘ятали?

2. Для   чого  потрібно  їсти?

3. Які  продукти  корисні  для  здоров’ я?

4. Чому   не  можна  обійтися  без  їжі?

5.  Що  означає,  харчування  має  бути  раціональним?

ІІІ . Повідомлення  теми  та  мети  уроку

Життя людини без їжі  неможливе. Правильно   організоване  харчування

є  найважливішою  умовою  фізичного і  розумового  розвитку. Найкорисніша  та  їжа,   яку  людина  їсть  з  апетитом.  Їжа   має  бути  різноманітною  і  смачною,  і  звичайно  свіжою. І  сьогодні,  ми  з   вами,  поговоримо як  правильно  харчуватися,  щоб  не  зашкодити  здоров’ ю.

ІV.  Вивчення  нового  матеріалу.

1. Поняття та симптоми харчового отруєння (міні-лекція).

Наше  життя  і  здоров я  залежить  від  того,  що і  як  ми  їмо.  Порушення  режиму  харчування,  переїдання  і  гостре  відчуття  голоду  може  привести   до   болі  в  животі.  Це  виникає  від  того,  що  велика  кількість  їжі  важко  перетравлюється.  Поспішна  їжа,  її  погане   пережовування  може  спричинити відчуття  нудоти  і   блювання.  Недоброякісні  зіпсовані  продукти  можуть  містити  палички,  які  виділяють  мікроорганізми  у  шлунково – кишковому  тракті,  спричиняють  загальне  отруєння  організму.

Отруєння – це  реакція  організму  на  отруйні  речовини. Отруєння  можуть  викликати  зіпсовані   продукти,  отруйні  рослини,  гриби, хімічні  речовини.

Харчові отруєння — хвороби, що виникають при вживанні їжі, яка містить шкідливі мікроорганізми або отруйні речовини .  До цих хвороб відносять такі, що виникають через вживання їжі: харчові отруєння, гострі кишкові інфекції, гельмінтози тощо. Для означення розладів травного тракту, спричинених бактеріями, також часто застосовують збірний термін «бактеріальний гастроентерит».

Харчові отруєння поділяються на три групи:

мікробного походження;

немікробного (отруєння продуктами з вмістом отруйних хімічних сполук, наприклад, грибами);

з невстановленими причинами.

Одним із найбільш поширених джерел харчових отруєнь можуть бути продукти, заражені мікробами, що виділяють дуже сильні токсини (отрути білкового походження). Це, в першу чергу — збудник ботулізму. Нині ботулізм розглядають як особливу хворобу, яка виходить за межі категорії «Харчові отруєння».

Досить часті випадки харчових отруєнь спричинені токсинами деяких видів стафілокока. Ці бактерії активно розмножуються при звичайній кімнатній температурі на різноманітних харчових продуктах, що не підлягають перед їх споживанням термічній обробці (тістечка з кремом, молочні продукти, паштети, вінегрети). Джерелом зараження таких продуктів можуть бути хворі, що страждають стафілококовими захворюваннями. Профілактика цих харчових отруєнь полягає у суворому дотриманні термінів та умов зберігання готових до вживання продуктів.

Харчові отруєння недоброякісними продуктами починаються раптово, спричиняючи нудоту, блювання, різкий біль в животі, прискорення пульсу, шкіра часто стає блідою, інколи трохи підвищуватися температура тіла.

Поширеним харчовим отруєнням є отруєння грибами. Як правило, в отруйних грибах міститься комплексна отрута, що складається нерідко з 10-12 хімічних сполук.

В Україні росте близько 80-ти видів потенційно небезпечних для здоров’я людей грибів, з них отруєння мухоморами (червоним, білим смердючим, пантерним, пурпуровим), строчками та неправильно приготовленими зморшками становлять реальну небезпеку для життя.

Найнебезпечнішим та вкрай часто смертельним є отруєння блідою поганкою, одне плодове тіло якої містить таку кількість комплексної отрути, яка може призвести до загибелі декількох осіб.

Потрібно також пам’ятати, що навіть в їстівних грибах при тривалому часі їх зберігання без проведення кулінарної обробки можуть накопичуватися токсичні продукти гідролізу білків, що призводить до отруєння ними при вживанні в їжу навіть після адекватної кулінарної обробки.

На сьогодні забезпечення безпеки харчових продуктів стало проблемою світового масштабу. Щороку компанії виплачують мільйони доларів компенсації і несуть великі збитки через погіршення своєї ділової репутації.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, кількість збудників, що спричинюють захворювання харчового походження, зростає. Щорічно близько 1,5 млрд людей страждають від  різних  харчових  отруєнь, 2,2 млн помирає, включаючи 1,8 млн дітей.

Щоб надати безпечності харчовим продуктам, розроблено кілька систем управління якістю й безпечністю.

2.Симптоми харчового отруєння.

У  важких  формах  хвороби   може  виникнути  смерть  через  серцеву  недостатність.

Симптоми  отруєння  можуть  з явитися  не відразу,  частіше  через  6-8  годин.  А  інколи  і  через  добу  після  споживання  недоброякісної  їжі.

При  отруєні  обов‘язково  промити  шлунок  і  негайно  звернутися  до  лікаря.  До  приходу  медичного  працівника  рекомендується  пити  багато  води,  щоб  спричинити  блювання.

3. Отруйні рослини,гриби.

(демонстрація презентації, повідомлення учнів)

4. Профілактика отруєння  рослинами,грибами.

(демонстрація презентації, колажів)

5. Оздоровлювальна вправа на м’язове розслаблення.

V.Осмислення . Узагальнення та систематизація знань.

 Робота в групі. Працюємо разом.

І.Завдання:

1. Скласти поради «Зберігаємо продукти харчування»

2. Скласти поради «Як зберігати продукти в холодильнику»

3. Визначити способи визначення якості продуктів.

ІІ. «Впізнай гриб» (учні за ознаками впізнають гриби)

ІІІ. Скласти «Пам’ятку грибнику».

VІ. Рефлексія.

Я придбав…

Урок дав мені для життя…

Мені схотілося…

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника.  Скласти невеличке оповідання «Як рослини стали отруйними».

 

Тема.  Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях.

Мета: поглибити знання  учнів про основи безпеки харчування та харчові отруєння людей, сформувати уявлення про хвороби до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування та харчові добавки; розвивати вміння і навички само- та взаємодопомоги при харчових отруєннях; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

                                                 Хід уроку

  1. Організація класу. Створення атмосфери довіри, доброзичливості.

Тему сьогоднішнього уроку ви спробуєте сформулювати самостійно. Я зачитаю лише одне речення, а ви скажете про що піде мова на уроці.

     “За статистичними даними, в Україні отруїлися 2750 чоловік, померли від харчових отруєнь 186 чоловік.”      Сьогодні на уроці ми поведемо мову про ... харчові отруєння та хвороби, до яких призводить неякісне незбалансоване харчування.  Перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до вивчення матеріалу, скажіть мені, як ви гадаєте навіщо ми вивчаємо даний матеріал. Спробуйте сформулювати мету уроку.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів

Обговорення притчи «Яка їжа найкорисніша і найбезпечніша». Притча містить поради щодо профілактики харчових отруєнь . Назвіть їх. І так, сьогодні поговоримо про профілактику та першу допомогу при харчових отруєннях та кишкових інфекціях. Давня китайська приказка каже: «Свою хворобу шукай на дні карелки». Авіценна казав: «Якщо людина захворіла , перше,що вона повинна зробити,- відмовитися від їжі. Друге – очищувальні процедури для кишечника. Третє - змінити характер харчування та промити «каналізаційні системи організму» (лімфатичну, сечовидільну та шлунково-кишковий тракт). І тільки тоді, коли це все допоможе, людина може звернутися до лікаря».

Для виникнення хвороби через неправильне або неякісне харчування є якнайменше чотири основні групи причин про які ми поговоримо.

3. Осмислення учнями змісту роботи та послідовності дій.

1. Що таке профілактика?

Вправа «Асоціативний кущ» Профілактика –це

2. Робота за схемою «Попередження харчових отруєнь», бесіда.

3.Види отруєння

Види отруєння      

Ознаки отруєння

Домедична допомога

Отруєння грибами

 

 

Отруєння речовинами рослинного походження

 

 

Отруєння харчовими продуктами і водою

 

 

Робота в групах. Користуючись підручником та матеріалом на партах підготуйте повідомлення на тему:

Група 1 – харчові інфекції (харчові отруєння бактеріального походження)

Група 2 – отруєння грибами

Група 3 – отруєння рослинами

Група 4 - отруєння продуктами, що містять хімічні домішки. Обговорення роботи груп.        

Вигляд таблиці в кінці уроку.

    Види отруєння

Ознаки отруєння

Домедична допомога

Отруєння грибами

Блювання, понос, біль у животі, слинотеча, головний біль, загальна слабкість, повільний і слабкий пульс, задишка, кома.

Промивання шлунка (розчином харчової соди (чайна ложка на півлітра води) або розчин марганцевокислого калію блідо-рожевого кольору), проносне, клізма, прийняття великої кількості рідини, зігрівання тіла, можна дати активоване вугілля, викликати “швидку допомогу”.

Отруєння речовинами рослинного походжень

ня

Нудота, блювота, біль у животі, понос, слинотеча, рідше сухість у роті; загальна слабкість; у важких випадках судоми, втрата свідомості, порушується ритм серцевої діяльності та дихання.

Промити шлунок (дати випити 3-4 склянки води; пальцем або ложечкою натиснути на корінь язика, викликаючи блювоту), промивання повторити 2-3 рази. Після промивання шлунка прийняти активоване вугілля (20 таблеток на 1 склянку перевареної води розмішують докашкоподібного стану і випивають) і через 2години повторно промити шлунок. Якомога швидше доставити постраждалого в лікарню; за наявності судом, щоб не допустити порушення дихання через спазм жувальних м’язів, у рот потерпілого вставляють ручку ложки, обгорнену носовою хусточкою або бинтом.

Отруєння харчовими продуктами і водою

Загальна слабкість, нудота, багаторазове блювання, спазми у животі, пронос, блідість, спрага, можливе підвищення температури, частий пульс, судоми.

У таких випадках отруєному кілька разів промивають шлунок (процедуру повторюють доки не з’являться чисті промивні води); очистити товстий кишечник теплою водою за допомогою клізми. Вживати велику кількість рідини. Для зігрівання хворого обкладають грілками. Обов’язково викликати “швидку допомогу” чи лікаря.

https://www.youtube.com/watch?v=kX-k8dQcmAY

Кишечные инфекции - Школа доктора Комаровского - Интер

4.Відпрацювання навичок домедичної допомоги при харчових отруєннях і кишкових інфекціях

Мета: навчитися правильно надавати домедичну допомогу при харчових отруєннях і кишкових інфекціях.

Матеріали: плакати, що ілюструють способи надання домедичної допомоги при отруєннях і кишкових інфекціях.

Хід роботи

Уявіть собі таку ситуацію: ваш однокласник отруївся неякісними, несвіжими продуктами тваринного походження (м’ясо, риба, ковбасні вироби, м’ясні або рибні консерви). У нього блювання і болі в животі.

Опишіть послідовність своїх дій під час надання йому домедичної допомоги. Таке тренування допоможе вам діяти спокійно в разі реального отруєння.

1. Пригадайте ознаки харчового отруєння (головний біль, нудота, блювання, біль у животі, пронос, утруднене дихання, наростаюча слабкість, сонливість, збліднення шкіри, втрата свідомості).

2. Пригадайте послідовність надання допомоги при харчовому отруєнні.

3. Опишіть алгоритм своїх дій.

4. Зробіть висновок.

4.Підведення підсумків уроку. Оцінювання знань учнів.

Притча. Звичка « на завтра».

Мама питає сина-підлітка:

- Ти вже прийняв рішення про необхідність дотримання правил здорового способу життя?

- Так, але вирішив почати завтра…

-Тоді і я щодня буду переносити твої сніданки, обіди, вечері н «завтра». Ти згоден?

-Хм… тоді починаю сьогодні. Висновок. Не треба чекати «завтра». «понеділка», вихідних, канікул, щоб дбати про своє здоров’я. Це потрібно робити постійно завжди.

«Прощання»

Слово вчителя: « Сядьте зручно. Руки покладіть на коліна долонями вгору, закрийте очі. Привітайтеся: « Добрий день, ясне сонечко; добрий день, вітерець; добрий день, чиста водичка; добрий день,добрі люди». Подумки ще раз побажайте природі – процвітання, людям – здоров’я, щастя, добра.Уявіть, як ви посилаєте свої побажання. Щось тепле протікає по вашим рукам, голові, усьому тілу. А тепер відкрийте очі. Ви будете здоровими і щасливими, доки даруватимете тепло своєї душі природі і людям!» Оцінки.

5. Рефлексія. Сьогодні на уроці набули практичних навиків, які… Домашнє завдання мені здається…

6. Домашнє завдання. Опрацювати параграф. Скласти буклет «Профілактика харчових отруєнь».

 

 

 

Категорія: Мої уроки | Додав: Tanya (05.02.2017)
Переглядів: 1404 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: