Досвід роботи

Досвід роботи

ВСТУП

 

         Проблема оновлення методів навчання посідає важливе місце в сучасній загальноосвітній школі. Пошук нових методiв навчання зумовлюється низкою чинників, серед яких домінує докорінна зміна цілей освіти.Нині випускникові будь-якого середнього навчального закладу потрібні не лише знання, а й здатність адаптуватися до соціальних умов, що постійно змiнюються. Це передбачає високий розвиток творчого потенціалу людини. Важливими якостями особистості стають поінформованiсть,
пристосованiсть до реального життя. Звiдси виникає потреба розвивати в
учнів самостійність, ініціативу, почуття власної гідності і вiдповiдальностi.   Розвитку і вихованню цих якостей в учня і мають сприяти
сучасні активні методи навчання. Дослідження показують, що інтерактивне навчання, правильно його застосовуючи, вможливлює рiзке збiльшення відсотка засвоєння матеріалу бо впливає не лише на свiдомiсть учня, а й на його почуття, волю (дії, практику). На основі визначених напрямів (соціальні, мотиваційні та функціональні компетентності) закон України «Про освіту», Державна національна доктрина розвитку освіти України в XXI столітті, Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти, Концепція профільного навчання в старшій школі, загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти передбачають орієнтацію навчання на ключові компетентності, оволодіння якими дозволить учням вирішити проблеми в професійному й соціальному житті.

 

1.АКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

 

У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з  них такі:

Як мотивувати  учня до  навчання? 

Як сприяти розвитку активного пізнання? 

Які  умови треба створити  для формування життєвих компетенцій особистості? Ці ж питання  під час навчального процесу стали і переді мною .

Яким повинен бути урок, щоб він одночасно відповідав:

- вимогам  сучасних освітніх технологій;

 -  вимогам  програми наукового рівня подачі навчального матеріалу і  в той же час був цікавим;

- був ефективним та зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів.

Одним із дієвих засобів є застосування в навчально-виховному процесі інноваційні технологій. Саме тому, продовжуючи попередню тему розвиток пізнавальних інтересів на  уроках  біології, я обрала науково-методичну тему «Реалізація  діяльнісного підходу шляхом використання  інтерактивних технологій в  формуванні  предметних компетентностей учня».

Актуальність проблеми розвитку в учнів здатності самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, оптимально організувати свою діяльність, контролювати і оцінювати свої досягнення і обумовила вибір теми.

 

2. ТЕОРЕТИЧНА ОСНОВА

 

Становлення діяльнісного підходу в педагогіці було розпочато Л.С. Виготським – радянським психологом. О. М. Леонтьєв- російський психолог, філософ і педагог, заклав основи діяльного підходу в психології; О. Я. Савченко - доктор педагогічних наук, професор, визначає, що діяльнісний підхід стимулює учнів до самостійності і навчання.  На думку німецького педагога (18 ст)  Адольфа Дістервега - послідовника Песталоцці, діяльнісний метод навчання є універсальним. Представники наукової школи Л.С.Виготський, Н.А.Менчинська, К.Коффка припускали, що навчання і розвиток два незалежних, але сполучених процеси. Згідно даним теоретичним положенням, навчання просуває вперед розвиток, а розвиток готує і робить можливим навчання.

Крилатою фразою представників цієї школи є: «навчання забігає вперед розвитку». Ключовою позицією даної школи є розуміння сенсу і сутності розвитку. На відміну від поглядів інших шкіл, під розвитком розуміється поява в учня не кількісних змін (мало – багато знань, мало – багато умінь), а поява в особистості учня якісних змін, або, висловлюючись мовою психологів, психічних новоутворень в психіці учня, або здібностей. У рамках цієї школи сформульовані умови при яких навчання стає розвиваючим. Навчання діяльності припускає спільну навчальну – пізнавальну діяльність групи під керівництвом вчителя. Опис можливостей застосування технології діяльнісного методу. Цей метод здійснюється шляхом створення проблемних ситуацій і, як наслідок - необхідності проблемного діалогу. Проблемний діалог - технологія діяльнісного методу. Він дозволяє замінити традиційні пояснення вчителя "відкриттям" знань.

 

3. ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ

 

 

Процес впровадження науково-методичної теми має індивідуальний характер і відбувається таким чином: вибір теми - складання плану роботи -підбір джерел і літератури - знайомство з джерелами і складання на їх основі плану написання дослідження - відбір та оцінка фактів - обробка та систематизація зібраного матеріалу- впровадження в навчальний процес -моніторинг навчальних досягнень учнів - її рецензування і доопрацювання - остаточне редагування та оформлення - захист роботи.

Працюючи над проблемою, ставлю такі завдання:

- сприяти підвищенню активізації та актуалізації навчальної діяльності школярів;

- розвивати творчі здібності учнів;

- формувати в учнів критичне мислення як різновид творчого;

- використовувати інтерактивні методи навчання;

- виявляти та максимально розвивати індивідуально значу­щі позитивні нахили кожного школяра;

- застосовувати завдання і вправи, які б сприяли  формуванню життєвих компетенцій.

Реалізація проблеми  відбувається через:

 - опрацювання методичної літератури з питань особистісно орієнтованого навчання, впровадження інноваційних освітніх технологій, зокрема, застосування методики розвитку критичного мислення, інтерактивних методів навчання, методу проектного навчання; 

- опрацювання публікацій з даних питань у періодичній педагогічній пресі (в журналах «Біологія»  видавничої групи «Основа»,   «Завуч»  видавництва «Шкільний світ» та інших джерелах);

- вивчення елементів педагогічного досвіду педагогів-новаторів, зокрема:  Десятиченко Нінель Миколаївни, вчителя-методиста технічного ліцею м. Харкова, яка впроваджує методику розвитку критичногомислення,  Коптєлової  Т. яка працює над проблемою особистісного      орієнтованого навчання, Пометун О. І., яка впроваджує і пропагує інтерактивні методи навчання;

- участь у освітній програмі корпорації Intel в Україні «Intel. Інновації в освіті», в рамках якої  пройдено навчання за курсом «Intel® Навчання для майбутнього» , дистанційному навчанні  «Персональний освітній простір», дистанційному курсі "Електронні таблиці для педагогічних працівників"  з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти;

- розробка уроків біології, основ здоровя з різних тем  з використанням елементів інноваційних освітніх технологій;

- розробка  мультимедійних презентацій до уроків;

- участь в роботі науково- методичного центра школи (виступ на педраді «Структура уроку в рамках діяльнісного підходу» ;

- участь в роботі в ММО (майстер клас .“Я так роблю…”. Впровадження діяльнісного підходу на різних етапах уроку з біології.

 

 

 

4. РЕЗУЛЬТАТІВНІСТЬ ДОСВІДУ

 

 Здібні учні щорічно беруть активну участь у Всеукраїнських  іграх,конкурсах:  «Геліантус», «Годівничка», «День Землі», «Годині Землі»,у  проведенні шкільних свят.

- Слід відзначити, що випускники, які займалися науково-дослідницькою діяльністю, продовжують навчання в біологічних та медичних університетах (Сущенко Н., Глухов Д.). Отже, дослідницько-діяльнісна робота сприяє до пошуку цікавої інформації, активно формує вміння й навички, бажання самоосвіти, саморозвитку і самовдосконалення, збуджує інтерес до знань з біології, екології та викликає позитивні емоції від досягнутого.

 

ВИСНОВКИ

 

Звичайно, кожен вчитель має право на вибір рівня активізації, який залежить від наявного часу на вивчення теми, якості підготовки школярів і самого вчителя, змісту матеріалу та розвиваючих і виховних завдань уроку. Але на мою думку у формуванні життєвих компетенцій вагому роль відіграють інтерактивні технології.

Визначаючи доцільним використання інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних і соціальних компетентностей необхідно визначити, що саме навчання у спілкуванні, в діалозі, що притаманне індивідуально-груповій роботі, сприяє розвитку комунікативних властивостей та умінь, особистісних якостей, які свідчать про розвинену соціальну компетентність: уміння працювати в колективі, малому соціумі; відповідальність за результати праці та за прийняті рішення; вміння розділяти відповідальність; аналіз особистої діяльності; членство команди. Інтерактивні методи сприяють розвитку у учнів ініціативності, уяви, самодисципліни, незалежності, співпраці з іншими; розвивають уміння і навички, компетенції, формують установи, які необхідні для самовизначення і самореалізації особистості, залучають учнів до колективної праці, до активної участі в процесі навчання, формують стійку позитивну мотивацію до навчання і самоосвіти.

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Блажеєва Н.М. Використання кімнатних рослин як натуральних навчально-наочних посібників у процесі викладання біології у школі / Н.М. Блажеєва // Біологія. Науково-методичний журнал. — №10. — 2007.— С. 5—7.
  2. Богданова І.М. Професійна підготовка майбутніх вчителів на основі застосування інноваційних технологій. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук: – К.: 1998. – 22
  3. Боднаровська Н.М. Управління творчою самореалізацією на уроках біології / Н.М. Боднаровська // Біологія. Науково-методичний журнал. — №7. — 2008.— С. 2—5.
  4. Бонішко Д.С. Гра і її місце у викладанні біології / Д.С. Бонішко // Біологія. Науково-методичний журнал. —№13. —2007.— С. 2—4.
  5. Боровицкий П.И. Методика преподования биологии / П. И. Боровицкий, П. Ф. Винниченко — М.: Высшая школа, 1962. — С. 44—72.
  6. Брижевич Г.М. Інтерактивні форми навчання на уроках біології / Г.М. Брижевич // Біологія. Науково-методичний журнал. —№19. —2007.— С. 27—33.
  7. Ващенко Г.М. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів / Г.М. Ващенко — К.: Українська видавнича спілка, 1997. — С. 223—235.
  8. Горена Л.Г. Методичні рекомендації щодо активізації екологічної освіти та виховання школярів у середніх навчальних закладах / Л.Г. Горена. К.: КМІВ, 2001. — С. 5—9.
  9. Гильбух Ю.В. Психолого-педагогические основы индивидуального подхода к слабоуспевающим ученикам / Ю.В. Гильбух. К.: Наука, 1985. — С. 365—368.
  10. Горбунова В.І. Застосування ігрових технологій на уроках / В.І. Горбунова // Біологія. Науково-методичний журнал. — №13 —2007 — С. 4
  11. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.—К., 2003.