Досвід роботи
ВСТУП
Проблема оновлення методів навчання посідає важливе місце в сучасній загальноосвітній школі. Пошук нових методiв навчання зумовлюється низкою чинників, серед яких домінує докорінна зміна цілей освіти.Нині випускникові будь-якого середнього навчального закладу потрібні не лише знання, а й здатність адаптуватися до соціальних умов, що постійно змiнюються. Це передбачає високий розвиток творчого потенціалу людини. Важливими якостями особистості стають поінформованiсть,
пристосованiсть до реального життя. Звiдси виникає потреба розвивати в
учнів самостійність, ініціативу, почуття власної гідності і вiдповiдальностi. Розвитку і вихованню цих якостей в учня і мають сприяти
сучасні активні методи навчання. Дослідження показують, що інтерактивне навчання, правильно його застосовуючи, вможливлює рiзке збiльшення відсотка засвоєння матеріалу бо впливає не лише на свiдомiсть учня, а й на його почуття, волю (дії, практику). На основі визначених напрямів (соціальні, мотиваційні та функціональні компетентності) закон України «Про освіту», Державна національна доктрина розвитку освіти України в XXI столітті, Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти, Концепція профільного навчання в старшій школі, загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти передбачають орієнтацію навчання на ключові компетентності, оволодіння якими дозволить учням вирішити проблеми в професійному й соціальному житті.
1.АКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ
У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з них такі:
Як мотивувати учня до навчання?
Як сприяти розвитку активного пізнання?
Які умови треба створити для формування життєвих компетенцій особистості? Ці ж питання під час навчального процесу стали і переді мною .
Яким повинен бути урок, щоб він одночасно відповідав:
- вимогам сучасних освітніх технологій;
- вимогам програми наукового рівня подачі навчального матеріалу і в той же час був цікавим;
- був ефективним та зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів.
Одним із дієвих засобів є застосування в навчально-виховному процесі інноваційні технологій. Саме тому, продовжуючи попередню тему розвиток пізнавальних інтересів на уроках біології, я обрала науково-методичну тему «Реалізація діяльнісного підходу шляхом використання інтерактивних технологій в формуванні предметних компетентностей учня».
Актуальність проблеми розвитку в учнів здатності самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, оптимально організувати свою діяльність, контролювати і оцінювати свої досягнення і обумовила вибір теми.
2. ТЕОРЕТИЧНА ОСНОВА
Становлення діяльнісного підходу в педагогіці було розпочато Л.С. Виготським – радянським психологом. О. М. Леонтьєв- російський психолог, філософ і педагог, заклав основи діяльного підходу в психології; О. Я. Савченко - доктор педагогічних наук, професор, визначає, що діяльнісний підхід стимулює учнів до самостійності і навчання. На думку німецького педагога (18 ст) Адольфа Дістервега - послідовника Песталоцці, діяльнісний метод навчання є універсальним. Представники наукової школи Л.С.Виготський, Н.А.Менчинська, К.Коффка припускали, що навчання і розвиток два незалежних, але сполучених процеси. Згідно даним теоретичним положенням, навчання просуває вперед розвиток, а розвиток готує і робить можливим навчання.
Крилатою фразою представників цієї школи є: «навчання забігає вперед розвитку». Ключовою позицією даної школи є розуміння сенсу і сутності розвитку. На відміну від поглядів інших шкіл, під розвитком розуміється поява в учня не кількісних змін (мало – багато знань, мало – багато умінь), а поява в особистості учня якісних змін, або, висловлюючись мовою психологів, психічних новоутворень в психіці учня, або здібностей. У рамках цієї школи сформульовані умови при яких навчання стає розвиваючим. Навчання діяльності припускає спільну навчальну – пізнавальну діяльність групи під керівництвом вчителя. Опис можливостей застосування технології діяльнісного методу. Цей метод здійснюється шляхом створення проблемних ситуацій і, як наслідок - необхідності проблемного діалогу. Проблемний діалог - технологія діяльнісного методу. Він дозволяє замінити традиційні пояснення вчителя "відкриттям" знань.
3. ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ
Процес впровадження науково-методичної теми має індивідуальний характер і відбувається таким чином: вибір теми - складання плану роботи -підбір джерел і літератури - знайомство з джерелами і складання на їх основі плану написання дослідження - відбір та оцінка фактів - обробка та систематизація зібраного матеріалу- впровадження в навчальний процес -моніторинг навчальних досягнень учнів - її рецензування і доопрацювання - остаточне редагування та оформлення - захист роботи.
Працюючи над проблемою, ставлю такі завдання:
- сприяти підвищенню активізації та актуалізації навчальної діяльності школярів;
- розвивати творчі здібності учнів;
- формувати в учнів критичне мислення як різновид творчого;
- використовувати інтерактивні методи навчання;
- виявляти та максимально розвивати індивідуально значущі позитивні нахили кожного школяра;
- застосовувати завдання і вправи, які б сприяли формуванню життєвих компетенцій.
Реалізація проблеми відбувається через:
- опрацювання методичної літератури з питань особистісно орієнтованого навчання, впровадження інноваційних освітніх технологій, зокрема, застосування методики розвитку критичного мислення, інтерактивних методів навчання, методу проектного навчання;
- опрацювання публікацій з даних питань у періодичній педагогічній пресі (в журналах «Біологія» видавничої групи «Основа», «Завуч» видавництва «Шкільний світ» та інших джерелах);
- вивчення елементів педагогічного досвіду педагогів-новаторів, зокрема: Десятиченко Нінель Миколаївни, вчителя-методиста технічного ліцею м. Харкова, яка впроваджує методику розвитку критичногомислення, Коптєлової Т. яка працює над проблемою особистісного орієнтованого навчання, Пометун О. І., яка впроваджує і пропагує інтерактивні методи навчання;
- участь у освітній програмі корпорації Intel в Україні «Intel. Інновації в освіті», в рамках якої пройдено навчання за курсом «Intel® Навчання для майбутнього» , дистанційному навчанні «Персональний освітній простір», дистанційному курсі "Електронні таблиці для педагогічних працівників" з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти;
- розробка уроків біології, основ здоровя з різних тем з використанням елементів інноваційних освітніх технологій;
- розробка мультимедійних презентацій до уроків;
- участь в роботі науково- методичного центра школи (виступ на педраді «Структура уроку в рамках діяльнісного підходу» ;
- участь в роботі в ММО (майстер клас .“Я так роблю…”. Впровадження діяльнісного підходу на різних етапах уроку з біології.
4. РЕЗУЛЬТАТІВНІСТЬ ДОСВІДУ
Здібні учні щорічно беруть активну участь у Всеукраїнських іграх,конкурсах: «Геліантус», «Годівничка», «День Землі», «Годині Землі»,у проведенні шкільних свят.
- Слід відзначити, що випускники, які займалися науково-дослідницькою діяльністю, продовжують навчання в біологічних та медичних університетах (Сущенко Н., Глухов Д.). Отже, дослідницько-діяльнісна робота сприяє до пошуку цікавої інформації, активно формує вміння й навички, бажання самоосвіти, саморозвитку і самовдосконалення, збуджує інтерес до знань з біології, екології та викликає позитивні емоції від досягнутого.
ВИСНОВКИ
Звичайно, кожен вчитель має право на вибір рівня активізації, який залежить від наявного часу на вивчення теми, якості підготовки школярів і самого вчителя, змісту матеріалу та розвиваючих і виховних завдань уроку. Але на мою думку у формуванні життєвих компетенцій вагому роль відіграють інтерактивні технології.
Визначаючи доцільним використання інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних і соціальних компетентностей необхідно визначити, що саме навчання у спілкуванні, в діалозі, що притаманне індивідуально-груповій роботі, сприяє розвитку комунікативних властивостей та умінь, особистісних якостей, які свідчать про розвинену соціальну компетентність: уміння працювати в колективі, малому соціумі; відповідальність за результати праці та за прийняті рішення; вміння розділяти відповідальність; аналіз особистої діяльності; членство команди. Інтерактивні методи сприяють розвитку у учнів ініціативності, уяви, самодисципліни, незалежності, співпраці з іншими; розвивають уміння і навички, компетенції, формують установи, які необхідні для самовизначення і самореалізації особистості, залучають учнів до колективної праці, до активної участі в процесі навчання, формують стійку позитивну мотивацію до навчання і самоосвіти.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Блажеєва Н.М. Використання кімнатних рослин як натуральних навчально-наочних посібників у процесі викладання біології у школі / Н.М. Блажеєва // Біологія. Науково-методичний журнал. — №10. — 2007.— С. 5—7.
- Богданова І.М. Професійна підготовка майбутніх вчителів на основі застосування інноваційних технологій. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук: – К.: 1998. – 22
- Боднаровська Н.М. Управління творчою самореалізацією на уроках біології / Н.М. Боднаровська // Біологія. Науково-методичний журнал. — №7. — 2008.— С. 2—5.
- Бонішко Д.С. Гра і її місце у викладанні біології / Д.С. Бонішко // Біологія. Науково-методичний журнал. —№13. —2007.— С. 2—4.
- Боровицкий П.И. Методика преподования биологии / П. И. Боровицкий, П. Ф. Винниченко — М.: Высшая школа, 1962. — С. 44—72.
- Брижевич Г.М. Інтерактивні форми навчання на уроках біології / Г.М. Брижевич // Біологія. Науково-методичний журнал. —№19. —2007.— С. 27—33.
- Ващенко Г.М. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів / Г.М. Ващенко — К.: Українська видавнича спілка, 1997. — С. 223—235.
- Горена Л.Г. Методичні рекомендації щодо активізації екологічної освіти та виховання школярів у середніх навчальних закладах / Л.Г. Горена. К.: КМІВ, 2001. — С. 5—9.
- Гильбух Ю.В. Психолого-педагогические основы индивидуального подхода к слабоуспевающим ученикам / Ю.В. Гильбух. К.: Наука, 1985. — С. 365—368.
- Горбунова В.І. Застосування ігрових технологій на уроках / В.І. Горбунова // Біологія. Науково-методичний журнал. — №13 —2007 — С. 4
- Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.—К., 2003.