Каталог статей

Головна » Статті » Позакласні заходи

Ми – робінзони
Ми – робінзони

Тема уроку:                                        

 Мета: відпрацювати основні правила поведінки в небезпечних ситуаціях; продовжити знайомство із способами і засобами захисту в небезпечних ситуаціях; вчити зіставляти отриману інформацію, робити висновки; розвивати увагу, виховувати впевненість та силу волі.

 Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 Обладнання:  ілюстрації, малюнки рослин, грибів, ягід, дві гнучкі гілки, нитки, дві булавки, карти із зображенням звірів та їх слідів.

 

Хід уроку:

 

I.             Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності

учнів.

 Здавна люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати та попереджувати їх. Але коли це неможливо, людина починає діяти так, щоб врятуватися. На уроці ми вирушаємо на екскурсію до річки щоб ще раз пригадати і засвоїти правила безпечної поведінки на природі та вміти їх застосовувати у повсякденному житті.

 Прийом « Мозковий штурм»

Ø    Які небезпеки на нас очікують на природі?

Ø    Знання яких наук ми візьмемо з собою?

Ø    Які якості нам допоможуть подолати всі небезпеки?

Ø    Пригадайте формулу безпечної життєдіяльності:

1.    Передбачити – усвідомлювати всі небезпеки, повідомляти рідних, куди і з ким ти йдеш, коли маєш повернутися.

2.    Уникати прогулянок без супроводу дорослих, зустрічей із небезпечними тваринами.

3.    Діяти – не розгубитися в тій чи іншій ситуації, надати допомогу, знайти вихід із критичної ситуації.

 II.         Повідомлення теми і мети уроку.

III.      Закріплення вивченого матеріалу.

 1.    Гра « Збираємося на природу».

 Учні називають, коментують з допомогою вчителя щотреба взяти із урахуванням тих небезпек, які на них очікують.

Ø    Шматок поліетиленової плівки( знадобиться під час дощу, після негоди простелити на мокру поверхню);

Ø    Ліхтарик (має бути справним із новими батарейками);

Ø    Компас, карта або план місцевості;

Ø    Висококалорійна їжа( хліб, бутерброди, печиво,шоколад, вода, консерви);

Ø    Аптечка, свисток;

Ø    Сірники, запальничка, свічка( загорнуті в поліетиленовий пакет, зберігаються в сухому місці);

Ø    Складений ніж, одяг відповідно до сезону.

       2. Гра « Знаходим вірне рішення»

 Клас об’єднується  у групи. Кожна група отримує проблемну ситуацію після 1хв  обговорення  в групі, учні дають відповідь, тобто створюють найоптимальнішу модель поведінки виходу в цій ситуації.

 Завдання

Для 1-ї групи. Ви заблукали в лісі й знаєте, що вас шукатимуть. Що ви робитимете в такій ситуації? Як повідомити про себе?

 Для 2-ї групи. Ви заблукали в лісі. Допомоги чекати  нізвідкіля.

Як діятимете в цій ситуації? (способи орієнтування.)

 Учитель. Якщо ти заблукав, як вийти до людей? ( складання пам*ятки усно)

 1.    Якщо поблизу немає жодних слідів цивілізації (звуків автомобіля, запаху диму тощо ), повідомляй про своє місцезнаходження вогнем, димом, сонячним зайчиком, ліхтариком, свистком.

2.    Якщо поблизу є високе дерево чи пагорб, вилізь на нього озернись довкола. Зосередься у виборі правильного напряму, використай компас.

3.    Якщо ти вийшов до річки, залізниці чи на дорогу рухайся вздовж них вони виведуть тебе до житла.

4.    Якщо відчуваєш запах диму рухайся проти вітру і вийдеш до житла .

5.    Якщо ти вийшов на околицю міста(села), прямуй до міліції і повідом про себе. Можливо, тебе уже шукають.

 3.Гра «Дари лісів і степів»

 Давайте поглянемо, які дари лісів і степів є в наших місця?

          Завдання групи: розглянути ілюстрації, малюнки.

 I група розглядає дари лісів та степів.

 II група – дари водойм.

 Після обговорення (5хвилин) групи знайомлять одна одну своєю інформацією.

             4.Грa «Біля води»

 Учитель. Якщо ви перебуваєте неподалік водойми там також можна знайти собі поживу.

         Риба – чудова їжа для тих, хто заблукав поблизу водойми або опинився у човні. Щоб її упіймати потрібні вудка, жилка, гачок, у разі потреби її можна виготовити з підручних матеріалів. Для вудки потрібно виламати довгу гнучку гілку. Жилку може замінити міцна нитка з одягу. Гачок можна виготовити із звичайної булавки або сталевого дроту.( групам роздається матеріал, учні на першість виготовляють вудки.)

 Учитель. Де знайти питну воду? Відомо, що вода накопичується у низинах( рівчаках, канавах тощо), куди стікає з найближчих пагорбів. Якщо вирити невелику ямку, застелити її поліетиленом чи листям, то через деякий час можна отримати кілька ковтків води( звертається увага учнів на малюнок).

 Інший спосіб – це зібрати росу або дощову воду з рослин. Наприклад, можна причепити до пояса шматки тканини ( для цього порвати якусь частину одежини) і рано-вранці пройтися по високій траві. Тканина вбере в себе росу, яку можна зцідити в посуд. Штучну росу можна отримати якщо спекотного дня обгорнути невелику рослину поліетиленовою плівкою. Через деякий час на ній з’явиться краплі води. Знявши плівку, їх можна зливати або зібрати губкою і зцідити в окремий посуд( Демонструється на заздалегідь підготовленому досліді).

Спостерігаючи за тваринами, можна знайти водойми. Птахи, особливо водоплавні, летять у напрямку до води. Туди ведуть і звірині сліди та стежки, але перед питтям воду з річки необхідно профільтрувати.

Найпростіший (але не найгірший) спосіб профільтрувати воду – пропустити її через земляний фільтр. На відстані 0,5-1 м від водойми вирий ямку глибиною не менше ніж 50 см. Через деякий час там з’явиться вода. Вичерпуй її, поки вона не стане прозорою. Потім прокип’яти її   і можеш пити.

 Учитель. Ще одна небезпека, яка може загрожувати людині – гроза і блискавка.

         У лісі під час грози треба ховатися під невисокими деревами з густими кронами, обгорнувшись поліетиленовою плівкою, парасолька незручна і небезпечна.

         У степу під час грози найнебезпечніше ховатися в низині. Якщо схованка заповнюватиметься водою, її краще залишити.

         Під час грози найкраще сидіти у схованці, а не стояти чи бігати.

         Якщо під час грози маєш при собі металеві предмети( годинник, радіоприймач, парасольку, складний ніж тощо), поклади їх на відстані 15-20 м від себе( блискавка найчастіше влучає в предмети, які добре проводять електричний струм. Цю властивість було використано під час створення громовідводів).

 Учитель. Блукаючи можна зустріти небезпечних тварин.

Розглядаємо таблицю.

 

Тварина

Де зустрічається

Чим небезпечна

Способи захисту

Вовк

У лісі, степу

Взимку голодний вовк може напасти на людину

Не ходити звіриними стежками, у лісі голосно не розмовляти і не співати

Вепр

У лісі, лісосмузі

Навесні, доглядаючи за дитинчатами може напасти на людину

Не чіпати дитинчат, уникати зустрічей

Лось

У лісі

Восени лосі агресивні й можуть напасти на людину

Уникати зустрічей

Гадюка степова

У болоті, копицях сіна, старих пеньках, норах гризунів, розколинах скель, занедбаних будівлях

Може вкусити, укус болючий і небезпечний, потребує медичної допомоги

Намагатися не наступити на змію, взути високі гумові чоботи і вдягти штани з цупкої тканини

Каракурт

У степах Миколаївської, Херсонської областей, у Криму

Може вкусити, особливо небезпечний у липні-серпні, коли самці відкладають яйця

Перевіряти взуття, намагатися не наступити на каракурта

 Як уникнути зустрічі з небезпечними тваринами( складання пам’ятки учнями):

1.    Не ходити звіриними стежками.

2.    Не чіпати дитинчат тварин.

3.    Не наближатися до тварин, які їдять.

4.    Не наближатися до пораненої тварини, яка стала у загрозливу позу.

5.    Не наступати на змій, павуків(перевіряти взуття).

6.    Боротися з мошкою та комарами( за допомогою засобу проти комарів та димового вогнища).

 5.Гра « Сліди на снігу чи грунті»

Учитель пропонує картки із зображенням та звірів та їх слідів. Учні мають підібрати картки тварини та її слідів. 

IV.      Закріплення вивченого матеріалу

 Гра « Вірю – не вірю»

 1.    Збираючись на прогулянку, не треба повідомляти близьким чи дорослим про своє місцезнаходження, тому що вони заважатимуть вам своїм контролюванням.( Так чи ні, чому?)

2.    Із собою потрібно взяти шматок плівки. Ліхтарик, аптечку, сірники, компас, калорійну їжу.(Так.)

3.    З продуктів треба взяти консервовані овочі, варення у скляних банках ( Ні, тому що порожній посуд заважатиме в дорозі, а залишивши його, забруднюємо довкілля, тож краще все перекласти у поліетиленові пакети.)

4.    Зустрічей з хижими звірами краще уникати.(Так.)

5.    Під час грози краще захиститися парасолькою. (Ні.)

6.    Хороша схованка під час грози – високе дерево. (Ні.)

7.    Якщо заблукав, сиди тихо і чекай, поки тебе знайдуть. (Ні. Чому?)

 V.         Підбиття підсумків уроку, оцінювання.

 Учитель: ( Рефлексія)

         Наш урок закінчується.

 Які правила поводження на природі ви знали?

         Що для вас було новим і незвичним?

 VI.      Домашнє завдання:  творче завдання на вибір:  

1.     Скласти кросворд, ребус про поводження на природі.

2.     Підготувати повідомлення про отруйні гриби і рослини.

 

 

 

Категорія: Позакласні заходи | Додав: Tanya (02.11.2013)
Переглядів: 580 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: