Тема. Загальна характеристика підтипу Черепні. Клас Хрящові риби. Загальна характеристика класу, особливості процесів життєдіяльності, поведінки. Мета: ознайомити учнів з основними особливостями будови, поведінки та процесів життєдіяльності хрящових риб; закріпити знання учнів з особливостей організації типу Хордові Розвивати вміння учнів виділяти головне, самостійно працювати з ЕППЗ, підручником. Сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів. Тип уроку:засвоєння нових знань. Методи і методичні прийоми: словесні ( пояснення, розповідь з елементами евристичної бесіди); наочні (малюнки, відеоматеріали); практичні ( вирішення проблемних питань, завдань). Обладнання: комп’ютерний клас, мультимедійний проектор, ЕППЗ з біології 8 кл. для загальноосвітніх навчальних закладів ЗАТ «Транспортні системи» 2008, файли з теми «Підтип Хребетні. Клас Хрящові риби: будова тіла, скелет…», підручник. Хід уроку: Організаційний етап 1) Повторення правил з ТБ в кабінеті інформатики. Настрой на успішну роботу 2) Перевірка присутніх на уроці. ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів. 1. Індивідуальне опитування. Питання до учнів: 1. Які ознаки характерні для типу Хордові? 2. Як побудовані системи дихання і травлення у головохордових? 3. Як побудована нервова система головохордових? 4. Які пристосування до існування на морському дні є у ланцетника? 5. Які у ланцетника покриви, скелет та мускулатура? 6. Як відбувається розмноження та розвиток у ланцетника? Тестова перевірка. 1. Із даних ознак лише хордовим тваринам властиві: а) зовнішній скелет; б) шкірно-мускульний мішок; в) хорда; г) зяброві щілини; д) первинна порожнина тіла. 2. Органи дихання, характерні для ланцетника: а) легені; б) трахеї; в) зябра; г) вирости параподій; д) органи дихання відсутні. 3. Серце у ланцетника: а) однокамерне; б) двокамерне; в) трубчасте; г) трикамерне; д) відсутнє. 4. Нервова система у ланцетника: а) у вигляді черевного ланцюжка; б) дифузного типу; в) розкидано-вузлового типу; г) у вигляді спинної нервової трубки. 2. Повідомлення теми і мети уроку. ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Сьогодні ми ознайомимося з особливими водними тваринами, які викликають жах і подив – хрящовими рибами. Хрящові — найдавніші риби. Відомі з середнього девону. Мешкають у морі (декілька видів — у прісних водах). Налічується близько 140 сучасних родів і близько 730 видів. Розміри тіла від 6 см. до 20 м. (китова акула). Представниками класу є акули (тигрова, блакитна, плащеносна) і скати (хвостокол, риба — пилка). Поставити проблемне запитання: - які пристосування хрящових риб до водного способу життя. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Питання 1: Які тварини відносяться до Хрящових риб ? Чому вони відносяться до підтипу Хребетні ? Який спосіб життя вони ведуть? Щоб знайти відповідь на ці питання переглянемо відеоматеріали з електронного підручника ( слайд 1-4 ). Складіть тези до виступу Дати повну характеристику будови хрящових риб за такими ознаками: - кількість видів та середовище їх життя; - форма тіла та його відділи; - покриви тіла; - органи руху; - особливості зовнішньої будови; будова систем внутрішніх органів;- розмноження. Вчитель. Робота в парах: 1 група - Які особливості будови хрящових риб відрізняють їх від інших тварин? 2 група працює за підручником § 35 , с. 176 Завдання: аргументуйте свою точку зору, коли в цьому є потреба. 1) Акули безперервно плавають з відкритим ротом, полюючи на дрібних риб. 2) У товщі води акули утримуються завдяки величезному плавальному міхуру. 3) І скелет , і луска акул складаються з хрящової тканини. 4) Акули безперервно рухаються 5) Тигрова акула має постійні , корінні зуби. 6) У акул більш розвинений смак ніж нюх. 7) Всі акули хижі і небезпечні для людини риби . Через10 хв. групи міняються місцями. Після закінчення роботи груп відбувається обговорення в групах й узагальнення матеріалу. Питання 2. Вчитель. Робота в парах: 1 група - відкрийте папку ЕППЗ : Розмноження і розвиток хрящових риб. Виділіть особливості розмноження і розвитку хрящових риб. Складіть тези – ( Розмноження: - роздільностатеві; - у самця – парувальний орнан (потовщені промені черевних плавців); - внутрішнє запліднення; - яйце- або яйцеживонародження, живо народження; - розвиток прямий.) 2 група - самостійна робота з підручником § 35 с. 174 – 175 Клас Хрящові риби: особливості внутрішньої будови хрящових риб. Які особливості внутрішньої будови відрізняють їх від інших тварин? Заповніть таблицю в зошиті з друкованою основою Через 10 хв. групи міняються місцями. Після закінчення роботи груп відбувається обговорення в парах й узагальнення матеріалу ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів. Контроль знань учнів проводиться за тестами ЕППЗ: спочатку перша група учнів виконує тестові завдання (за комп’ютером). З учнями другої групи вчитель працює, з’ясовує, які питання учнями засвоєні недостатньо. Перша група, виконавши тестові завдання, повертається на свої місця, а друга група учнів займає місця за комп’ютерами і виконує тестові завдання. З першою групою учнів працює вчитель, з’ясовує, які проблеми виникли під час виконання тестових завдань. Приклади питань ( вчитель) Бесіда. 1. Назвіть характерні риси класу Хрящові риби. 2. Як побудовані покриви тіла хрящових риб? 3. Як побудовані зябра хрящових риб? 4. Які особливості розмноження хрящових риб? IV. Рефлексія Вправа « Мікрофон» На уроці вперше узнала… Я уже знала про хрящових риб… Мене здивувало…. Я хочу дізнатися більше… V. Домашнє завдання: § 35 ; Відповісти на питання № 7, 8 ( 7 – 8 балів) ; скласти презентацію « Акули, скати » |