Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота

Інтерактивні тренінги

Мета : виховання у учнів згоди з самим собою, людьми і природою ; екологічно культурної людини.

Задачі : формування  усвідомлення себе як частини природи, наділеної розумом і відповідальністю за мир; формування у школярів відношення до природи як цінності і об'єкту краси, пізнання; розвиток емоційно-чуттєвої сфери психіки, придбання навиків роботи в групі, успішного спілкування і уміння вирішувати задачі спільно.

Вправа 1.  « Очікування»

Ведучий (звертається до аудиторії) Чому я тут?

Я тут тому, що…(кожному вчителю пропонується кольорова картка – варіант відповіді, яка передається ведучому)

Варіанти відповіді:

     «…хочу познайомитися з колегами, що працюють по тій же проблемі, що і я»

     «…мені рекомендувала адміністрація школи»

     «…хочу поділитися з колегами своїм досвідом роботи»

     «…хочу підвищити свою професійну майстерність»

Вправа 2. « Знайомство» Уявіть себе квіткою, поясніть ваш вибір.

 Поділ учасників тренінгу на групи

Вправа 3 .« Рецепт хорошої групи». Приготуйте до тренінгу рецепт якоїсь страви. У ньому має бути необхідні інгредієнти й описано сам процес приготування .  Наприклад:

1 кг активності;

5 л доброзичливості;

1 склянка поваги;

гумор за смаком

Хочу» идёт от «не хочу».
И «да» рождается из «нет».
Поговори. Я помолчу.
Обдумать притчу надо мне.

Легко ли мудрому врачу
составить правильно рецепт,
чтоб реже было «не хочу»,
Чтоб «да» звучало вместо «нет»?

Притча « Про метелика» - видео

Однажды проходящий по улице человек случайно увидел кокон бабочки. Он долго наблюдал, как через маленькую щель в коконе пытается выйти бабочка. Прошло много времени, бабочка как будто оставила свои усилия, а щель оставалась все такой же маленькой. Казалось, бабочка сделала все, что могла, и ни на что другое у нее не было больше сил.

Тогда человек решил помочь бабочке: он взял перочинный ножик и разрезал кокон. Бабочка тотчас вышла. Но ее тельце было слабым и немощным, ее крылья были неразвитыми и едва двигались. Человек продолжал наблюдать, думая, что вот-вот крылья бабочки расправятся и окрепнут и она сможет летать. Ничего не случилось! Остаток жизни бабочка волочила по земле свое слабое тельце, свои не расправленные крылья.

Она так и не смогла летать. А все потому, что человек, желая ей помочь, не понимал, что усилие, чтобы выйти через узкую щель кокона, необходимо бабочке, чтобы жидкость из тела перешла в крылья и чтобы бабочка смогла летать. Жизнь заставляла бабочку с трудом покинуть эту оболочку, чтобы она могла расти и развиваться.

Иногда именно усилие необходимо нам в жизни. Если бы нам позволено было жить, не встречаясь с трудностями, мы были бы обделены. Мы не смогли бы быть такими сильными, как сейчас. Мы никогда не смогли бы летать.

Я просил сил ... а Бог дал мне трудности, чтобы сделать меня сильным.

Я просил мудрости: а Бог дал мне проблемы для разрешения.

Я просил богатства: а Бог дал мне мозг и мускулы, чтобы я мог работать.

Я просил возможности летать ... а Бог дал мне препятствия, чтобы я их преодолевал.

Я просил любви ... а Бог дал мне людей, которым я мог помогать в их проблемах.


Вправа 4. « Гармонія» Навколишнє середовище – легко ранима система, в якій кожна частина залежить від інших частин.  Складіть з частин плакат, який закликає людей берегти природу.

Вправа 5. « Емоції » . Одному учаснику з групи треба захистити цей плакат на тему: « Ми – створіння природи і повинні жити в гармонії з нею»


Вправа 6. Екогра « Павутинки життя»

Мета: показати взаємозв’язки в природі

Гра: учасники становляться в коло. Учасники перетворюються в тварин, рослин та інші компоненти природи. Ведучій починає: « Я – дуб. На дубі живе білка. Тримає кінець нитки і кидає його слідуючи му учаснику гри білки. « Білка» продовжує: « Я люблю горішки. Кидає нитку ліщині. « Ліщина» у моїх коренів живе черв’як…Гра продовжується поки всі учасники будуть пов’язані. А що відбудеться, якщо прийде лісоруб і зрубає дуб?

Лісоруб смикає дуба.  Білочка – мені ніде буде жити…Учасники повинні відчути смикання , як взаємозвязок і єдність. Ми всі – єдине ціле.

Вправа 7. « Інтерв’ю»

З перелічених об’єктів вибрати 2 об’єкта, уявіть себе на їх місці і дайте відповіді на запитання : бездомний собака, жаба, бджола, муха, калина, ромашка, будяк.

Запитання: 1. Яка ваша роль в природі?

2. Опишіть себе так, щоб сподобитись іншим.

3. Розкажіть , чи заважає вам сусідство з людьми? Чому?

4. Чи влаштовує вас сусідство з людьми? Чому?

5. Яку користь ви приносите людям?

Запитання ( для присутніх) :

1. Чи подобаються вам усі об’єкти природи?

2. Чи є серед них такі, до яких ви ставитеся з огидою?

3. Чи є необхідність змінити ваше ставлення ? Як цього досягти?

Вправа 8. « Чи можна жити?»  Кожен із вас має написати об’єкти і явища природи, без яких не може жити ( 5 – 6 слів) . Наприклад: повітря , вода, світло, грунт, рослини, тварини, дощ.

Зі свого списку викреслюйте компоненти, починаючи з останнього. Уявіть, яким буде ваше життя без зниклої складової? Чи завжди ви ставитесь бережливо до природи?  Виникає суперечність: ми не завжди бережемо те, що є для нас цінністю. Те, що маємо – не плекаємо, а як втратимо, то плачемо! Які причини такої поведінки?

Вправа 9. Яблуко – модель Землі

Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.

Матеріали: велике яблуко, ніж, тарілка

1. Уявіть, що яблуко – це Земля. Поділить яблуко на 4 частини. ¾  яблуко – Світові океани, відкладіть їх.

2. ¼ - це суходіл. Розріжте її навпіл.  1 половина  території, що малопридатні до життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі, скелясті гори.

3. 1/8 частина – територія, на який живуть люди

4. Розріжте 1/8 частину яблука на 4 частини. ¾ частини – скелясті або вологі. Холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташовані міста села, заводи, там не вирощуються продукти харчування.

5. Що ж залишилося? 1/ 32 частина. Обережно зніміть шкірку з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

Она покрытая лесами,

Как мать, и кормит нас,  и носит

Мы топчим землю сапогами

В лицо бросаем папиросы

Когда же время наступает

За честь , её идти в сраженье

Мы к ней губами припадаем

Прося её благословенье.

Вправа 10. Масштабний досвід «Скільки води на Землі?»

Продемонструйте дітям трилітрову банку з водою. Скажіть, що в банці - вся вода, що є на Землі, - і прісна, і солона. Попросіть дітей перерахувати всі водні об'єкти нашої планети, що містять як прісну, так і солону воду. Відлийте частину води в стакан об'ємом 200 мл, продемонструйте його і скажіть, що в склянці - вся прісна вода, яка є на Землі (лід, сніг, підземні води, води річок, озер, боліт і т.д.) Відберіть воду із склянці піпеткою, крапніть 2-3 краплі і скажіть, що ви пролили всю воду, що знаходиться в річках, озерах і болотах всього світу.

Гімн чистій води – відео

 Екологічно – математичні задачі. Математики склали задачі

Вправа 11. Осколки.

1. Учні отримують текст з обривків фраз. Необхідно збудувати з  речення.
Прийом хороший на будь-якому етапі уроку і як домашнє завдання – скласти по темі "осколки” для взаємоперевірки.

Осколки» прислів'я і приказки про природу:

Земля хоча і годує, // але і сама їсти  просить.
Багато води - // багато трави.
Рослина - // землі прикраса.
Багато лісу - // не губи, мало лісу - // бережи, немає лісу - // посади.
Погодуй птахів взимку, // вони відплатять тобі добром влітку.
Не потрібна солов'ю // золота клітка, а потрібна йому // земна гілка.
Зрубали кущі - // прощай птахи.
Побачив шпака - // весна у крильця.
Іскру туші // до пожежі, відведи біду // до удару.
Гаї та ліси - // рідного краю краса.
Доля природи - // доля Батьківщини. 

 Вправа 12. « Битва чудовищ» 

Учасники поділяються на 2 команди. Команда складає список 3-4 « чудовищ» ( сучасних екологічних проблем) , якими будуть атакувати другу команду. Наприклад, « Я чудовище « Озонова діра» . Крізь мене на Землю потрапляють ультрафіолетові промені, які пошкоджують все живе». Друга команда повинна відреагувати: « А ми тебе не боїмося. Ми знишкоджимо тебе голодом. Перестанемо тебе кормити фреонами та іншими речовинами, які руйнують озоновий шар… А до тих пір поки ти існуєш ми будимо носити окуляри з ультрафіолетовими фільтрами. Нам в голова не прийде думка загорати в саму спекоту. Треба придумати більше « зброї» проти чудовища.

Мозок людини працює так , що для ефективного навчання він  не потребує постійного зосередження. Навпаки , періоди посиленої уваги мають чергуватися з періодами розслаблення. Саме в той час і відбувається основна робота мозку, коли інформація « перетравлюється». Коли вчитель намагається тримати увагу учнів страхом, мозок учнів відчуває загрозу і починає виділяти гормони – кортизон і вазопресин. Саме вони блокують пам'ять та інші інтелектуальні здібності люди. Ось для чого розроблені рухівки.

 

Вправа 13.  Енергайзери «Розвиток оптимізму» 

Скласти долоні пальцями догори – це маленький росточок, що народився із зернинки. Повіяв вітерець – погойдав « росточок». Пішов дощ, і маленький росточок підріс – підняли руки вгору. Знову повіяв вітер – погойдали руками ( долоні разом). Пригріло сонечко, і наша рослинка розцвіла – розводимо руки, неначе квітка розкриває пелюстки. Віє вітерець – гойдаємось, іде дощ ростемо. Підсумок: в будь – яку негоду можна не тільки пережити, але й отримати від неї користь. ( Усе, що нас вбиває, робить нас сильними).

   Вправа 15. Синкан -  «Тренінг»

1. Тренінг

2. Який?   (2 прикметника )

3. Що робить , зробив, буде робити? ( 3 дієслова )

4. Ключова фраза

5.  Хто, що? ( іменник)


Категорія: Методична робота | Додав: Tanya (09.01.2014)
Переглядів: 1213 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: